אוכל חי (raw) לעומת אוכל מבושל

לאחרונה, אני יותר מכריחה את עצמי לאכול פירות. אבל, יש לי העדפה פנימית, למזון חם ומבושל. האם עדיף “להכניע” את הרצון ו”לייסר” את הגוף, או דווקא להקשיב לגוף ולהגיש לו מזונות מבושלים – שאולי קצת נמוכים בערכם, אך מחממים את הגוף ואולי אף מנגישים את המזון כך שיהיה קל יותר לעיכול?

צרכים נפשיים

לפעמים יש צרכים נפשיים וטוב להתחשב בהם. כל עוד אנו לא מאבדים את הדרך ופועלים לפיה, ברוב הזמן.

מאידך, פעמים רבות הסיפור הוא הרגלים ואנו אוהבים לאו דווקא את מה שטוב לנו (הרבה פעמים ההיפך), אלא את מה שאנחנו רגילים אליו.
הרחבה מכיוון קצת שונה, אפשר לקרוא כאן, במאמר דפוסי מחשבה.

על כן, על פי ניסיוני, רצוי בשלב ראשון, לבנות תפריט שהוא בריא לפי היסודות של בריאות טבעית.
אח”כ, על גביו, אפשר ורצוי להתחשב בנטיות טבעיות אישיות, או כמובן בצרכים רפואיים.

באמת, שינם מצבים שההפך הוא הנכון. במקרים של חולשה פנימית גדולה, לפעמים נתחיל מצעדים קטנים, שעושים טוב. רק לאחר בנייה מסודרת והדרגתית של תחושת מסוגלות – אפשר לעבור לתפריט מדויק ומוקפד.

 

האם ישנם מצבים, שבהם לכתחילה מומלץ לאכול מזון מבושל? 

חוסרים

מזון מבושל מומלץ כשיש חוסר תזונתי של מאקרו נוטריאנטים (כלומר חומרי מזון הנצרכים בכמויות גדולות לצורכי הגוף), כמו חלבונים, שומנים ופחמימות.
ישנם מצבי חסר המתרחשים באופן כרוני, כמו אצל מבוגרים או תינוקות וילדים שאינם אוכלים הרבה, או באופן אקוטי כמו אחרי כוויות ואיבוד שטח נרחב מהעור וכדומה.

בשניהם אנו זקוקים לכמות גדולה של אותם חומרי מזון בזמן מהיר יותר (כמו במקרה האקוטי בדוגמה לעיל), או לכמות גדולה יותר לכל “ביס” (כמו בדוגמה הכרונית לעיל).
אוכל מבושל הוא ‘תרופה’ מצוינת לחסכים כגון אלו.

איזון תזונתי בזמני שגרה

מלבד זאת, שילוב מתון של מזון מבושל בתפריט, יוצר השלמה מאוזנת, לאלו שאינם בקיאים ברזי התפריט הצמחי החי (raw food). תפריט צמחי חי, כאשר אינו מבוצע כראוי, לאורך זמן, יוצר הרבה פעמים חוסרים ואינו תהליך בריאות שלם.

 

האם מזון מבושל, גורם לגוף להתייחס אליו כפולש זר ולשלוח אליו נוגדנים, כדי לסלק אותו מהגוף – והאם זה באמת יכול לגרום למחלות אוטואימוניות בעתיד?

נזקי מזון מבושל

אכילה המבוססת באופן גורף על אכילה של מזון מבושל, עלולה לגרום לנזק בגלל סיבות רבות.
בין סיבות אלה, אפשר למנות
חוסרים של מיקרונוטריאנטים, חוסר בסיבים וגם להתשה של מערכת העיכול ועצירות.
פגיעה ממושכת במערכת העיכול יכולה להגיע בשלבים הבאים גם למעי דליף יותר, שהוא מצב שיכול לגרור תגובות חריפות מהרגיל של מערכת החיסון, עד כדי אלרגיות ומחלות אוטואימוניות.

פרופורציות

מאידך, רוב בני האדם לא מפתחים מחלות אוטואימוניות בגלל אכילת קינואה.
כפי הנראה הבעיה הגדולה היא החלב, המזון המעובד ובעיקר כמויות האוכל בכלל וכמויות האוכל המבושל בפרט.
אצל רוב האנשים, מינון המזון המבושל, גדול הרבה יותר מאשר 30% מסך כמות האוכל היומית, כפי ההמלצה של הבריאות הטבעית.

יכול להיות שלתקופה מסוימת או לאדם ספציפי יהיה נכון לצרוך רק מזון raw, כדי להקל עומס ולאפשר תנאים להחלמה, אך אין תועלת זו גוררת אותנו, להנחיה כללית וגורפת, לאכול אוכל חי בלבד כדבר שבשגרה לאנשים בריאים.

אזורים כחולים

ישנם קהילות רבות בעולם המאריכות חיים באופן יוצא דופן. הרגלי אורח החיים שלהם בכלל והרגלי תזונה בפרט נחקרו (כמו בספר אזורים כחולים של דן בוטנר) ובכולם אין הוצאה מוחלטת של מזון מבושל.
מעובדות אלה נראה, שחשוב יותר:

  1. לאכול כמויות קטנות של מזון.
  2. לאכול מזון שיש בו צפיפות תזונתית גבוהה. כלומר, תכולה קלורית נמוכה יותר ותכולת מיקרונוטריאנטים גבוהה יותר.
  3. לאכול מזון קרוב לצורתו הטבעית, עם עיבוד מועט.

כלומר, כפי הנראה, התזונה הבריאה, של האנשים הבריאים ביותר בעולם, מבוססת על פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים.
תזונה בריאה יכולה לכלול מזון מבושל במידה, או בכלל לא ויכולה לכלול מעט בשר ומוצרי חלב או בכלל לא.
כמו כן, גם תזונה בריאה, יכולה לכלול מעט שמנים,
כמו שמן זית או שומן דגים, או בכלל לא.
נראה ששמירה, על כללים אלו, תוך שמירה על מגוון הרגלים נוספים של אורח חיים בריא, תורמים לבריאות הכללית, יותר מאשר הצמדות עיקשת לאכילת מזון raw בלבד.

הכל תלוי במקרה

נכון הדבר, שישנם כאלה שרק מזון raw משאיר אותם בקו הבריאות, בגלל רגישויות מסוימות או סיבות נוספות שאין כאן המקום לפרט ולאלו אכן נאמר להתמיד בשגרת אכילת raw food למשך כל חייהם.
אך גם להם נוסיף הערה: נדרשת תשומת לב מרובה לאופן בו עושים את זה, מכיוון שיש טעויות רבות בתעשיית הדיאטות האופנתיות כיום ונתקלתי כבר במצבי חוסר רבים בשם אידאולוגיה כזו או אחרת.

מאידך, ישנם כאלה שאוכל raw ממש עושה להם רע – ולמרות שנסייע להם ככל הניתן להגיע ל70% אוכל נא בתפריט, הרי שגם זה יהיה קו הגבול העליון שלהם ולא התחתון…

 

האם לדעתך, התזונה צריכה להשתנות גם לפי עונות השנה (ולא רק לפי סוגי אנשים), בקיץ יותר חי ובחורף יותר מבושל, או שזה לא שיקול?

נראה שיש השפעה של עונות השנה, גם אם היא נפשית – יש לכך משקל.
בנוסף, בחורף צריך יותר אוכל ולכן יש נטייה גדולה יותר לאוכל מבושל, מפני שיותר אנרגיה מטאבולית בסיסית משוחררת בכדי לחמם את הגוף ועל הגוף להשלים אנרגיה זו.

 

יש לכם שאלה בנושא בריאות טבעית ואורח חיים בריא? נשמח לענות 

יש לי שאלה

יש לכם שאלה? נשמח לענות

יש לכם שאלה בתחום הבריאות ואורח חיים בריא ?אתם מוזמנים לשלוח לנו דרך הטופס הבא ונשמח לחזור אליכם עם תשובות

השאר תגובה

פוסטים אחרונים