התפתחות גישת מאפשרים

מהי גישת מאפשרים?

גישת מאפשרים היא הכרת המבנה הפנימי של האישיות, הבנת סגנון ניהול מערכות היחסים עם העולם וה"עצמי" הנובע ממבנה זה, בכדי לייצר את התנאים האישיים הדרושים לפרט, על מנת להעצים את בריאות הגוף והנפש ולקדם צמיחה אישית ושגשוג.

התפתחות גישת מאפשרים

גישת מאפשרים התפתחה ועדיין ממשיכה ומתפתחת, מתוך ניסיון, מחקרים ביולוגיים חדשים ומתוך העמקה ביסודות שיטת ההיגיינה הטבעית. כל הידע הזה נוצק לתוך תבנית חדשה, הכוללת התייחסות לאישיות הפרטית של המטופל, תוך היכרות עמוקה וליווי אישי.
גישה זו, יוצרת שילוב ייחודי בין העמקה בידע המקצועי, חשיבות התהליך, והמשמעות של המפגש בתוך החיים, להגשמת בריאות ואיכות חיים מיטיבה:

ידע מקצועי

ה”בריאות הטבעית”, שאותה הביא יצחק בן אורי לארץ מיוסדת על ניסיונו הרב של ד”ר שלטון. מאז ועד היום הידע הביולוגי, הרפואי וחקר הצמחים התפתח כל כך, עד שאפשר לומר, כמעט בלי הגזמה, שבשלושים השנה האחרונות הייתה יותר התקדמות מכל מאות השנים שקדמו לה. ללא התייחסות לידע הזה – הרי שאנו לומדים היסטוריה של הבריאות ולא קידום בריאות…
ולכן בגישת מאפשרים ישנה התפתחות בידע המקצועי בהתאם למחקרים והגילויים החדשים בעולם המדע והבריאות.

תהליך

המשמעות של ליווי האדם הניצב לפנָי כרגע – להוות לו משענת בדרך, מקבלת חשיבות בדרך אל אורח חיים בריא… בתחילה, הבנה זו התפתחה לשם: “בריאות טבעית תהליכית”.

בהמשך, עלה צורך עמוק להתייחס לפרט האינדיבידואלי, על כל מבנה נפשו המיוחד וכוחותיו המובחנים. כלומר, למרות שהכללים הביולוגיים זהים לכל בני האדם, לכל אחד יש מסלול ייחודי לפי כוחות נפשו – ודווקא מסלול זה יקדם אותו ולא רק למידה של כללים יבשים. הבנה זו התפתחה להיות גישת “מאפשרים”. באנגלית מקצוע זה נקרא facilitator וייעודו הוא לתת לאדם את התנאים לצמוח מבפנים – לאפשר לצמוח…

ולכן בגישת מאפשרים ישנה התייחסות לאדם הכולל בתוכו את מבנה אישיותו וכוחות נפש המיוחדים לו ומתוך כך שכלול יכולות ההתנהלות עם מערכות היחסים שלו עם העולם וה’עצמי’.

מפגש

המושג מפגש מהווה אבן יסוד בגישת מאפשרים.

מפגש קורה על ידי הנגדה בין שני כוחות חשובים שיש בעולם: הכוחות החיצוניים (כגון הציפייה החברתית, אמות המידה המוסריות, התפיסות שלי לגבי עצמי, הפרשנות שלי מהם רגשות “טובים”, או “רעים” ועוד) והאישיות הפנימית שלי.
בין שני החלקים הללו נוצר מפגש ודרכו אנחנו עובדים ומתפתחים. נקודת התייחסות מהותית למפגש הזה, היא הידיעה, שמערכת היחסים שלי עם העולם, נמצאת בתוכי כבר כעת ודרכה אני לומד על עצמי וגם משפיע על העולם.

תהליך איזון הדדי זה הוא מיסודות גישת “מאפשרים”.

הגישה שלנו

נתינת תנאים נכונים לאדם הכוללים הכרת מבנה האישיות וכוחות הנפש הייחודיים לו, תוך כדי השֹמת יֵעדים מעשיים כמו תזונה נכונה, תנועה טבעית ואורח חיים בריא – מאפשרים לפרט להגיע לריפוי, לרווחה ולשגשוג.

תהליך הכרה אישי וראיית הפרט בתוך העקרונות הוא חיוני ליישום ולריפוי. לכן בתוך כל תהליך טיפולי, ישנה התייחסות מעמיקה ורחבה לדפוסי המחשבה, ההתנהגות, ההתנהלות היומיומית, הסיפור הפנימי והיכולות האישיות להגיע ליישום, תוך התחשבות במגבלות הגופניות ונפשיות.

בתהליך משותף נגיע לשורש הפנימי של סיבת המחלה בתחום הגופני והרגשי.
השינוי מהווה קריאת כיוון ליכולת האישית לבחירה בהתנהלות גופנית ורגשית לקראת איכות חיים טובה ומבריאה.

להיות מאפשר

כולנו יכולים להיות מאפשרים. בעצם, כולנו כבר מאפשרים בדרך זו או אחרת. כל אחד בדרכו וכל אחת דרכה.

להיות מאפשר זו היכולת ליצור מרחב חדש, אוהב ומכיל בתוכי וגם עבור האדם שמולי. זה נכון כלפי כוחות הנפש שלי, נכון כלפי בן הזוג, הילדים או חברים ונכון כלפי מי שמולי בקליניקה. מחד, זוהי דרך חיים, הנותנת כבוד לאחר ומרחב התפתחות; ומאידך, זוהי עמדה מקצועית ברורה, המאפשרת הקניית כלים מהעולם המקצועי ומשלבת מומחיות וניסיון.
דרך זו, היא הסכמה לגילוי עולם שלם, מלא בטוב ובמסוגלות לשינוי, תוך כדי נתינת מקום וכבוד לניסיון החיים, לגוף, לרגשות ולתפיסות העולם של האדם.
הרבה ידע כבר קיים בנו וכל הכוחות כבר קיימים בנו. דרך ההסכמה להיפגש עם ה’אני’ ישנה אפשרות להגיע לריפוי ולאיכות חיים מיטיבה.

להיות מטפל בגישת מאפשרים

(נכתב בלשון זכר, אך מכוון לשני המינים)

אדם המטפל בגישת מאפשרים, הוא זה היוצר מרחב מוגן ובטוח עבור מטופליו, לעשות בירור פנימי כנה ולהסכים לגלות ביחד, המטופל והמטפל, הן את ההרגלים הפוגעים באדם והן את העוז הנדרש לשחרר את אותם ההרגלים. 

דרך לימוד משותף והכרה את מבנה האישיות וכוחות הנפש הייחודיים, אנו לומדים כיצד ליצור עבור המטופל תנאים המאפשרים לו לעבור את המסע שלו אל עבר איכות חיים מיטיבה. מתוך מקום בוחר, בדרך נעימה, קשובה, מתאפשר לפרט לקבל ביטחון: “להיות מי שאני, לצמוח כפי פנימיותי ולהגיע לריפוי אמיתי ולהגשים את המטרות לקראת היעד הבא”.

מתחילים לחיות בריא

צרו קשר עם

קליניקת “מאפשרים – גישה לחיים בריאים” להעצמת הבריאות, שיקום וחיזוק מערכות הגוף השונות וטיפול במחלות כרוניות, הכוללת התייחסות לגוף ונפש דרך תזונה, תנועה ואורח חיים בריא.

להתחלת תהליך מקצועי ואישי, ולאיכות חיים מיטיבה ובריאה, פנו אלינו עוד היום לקליניקה ונחזור אליכם בהקדם. 

כאן בשבילכם, ציון ויעל