לכל דבר יש סוף – והתחלה

מי אני? מה עשיתי פה כל השנים? ולאן אני מחפש להתפתח?

יש נקודה בחיים שאתה סוגר אחריך דלת ויודע שאתה מתחיל חיים חדשים

אמא שלי סיפרה לי, שפעם, בהיותנו ילדים קטנים, היו בקרים שאחרי שהיינו יוצאים לבית הספר – היא הייתה טורקת את הדלת אחרי האחרון שהיה יוצא ונושמת… חלאס! חייבת רגע של שקט!

ממילָא, יש עבודה ללכת אליה ועוד אלף דברים לעשות, לאישה שהיא גם רעיה, גם אמא במשרה מלאה וגם אישה עובדת במשרה וחצי.

ובכן: מה עשיתי כאן כל השנים?

מי שרוצה לקרוא את הסיפור האישי שלי – יכול לעשות זאת כאן בקישור הזה.

כעת, אני אחרֵי הוראת הבריאות למאות תלמידים ואחרי שהקליניקה שלי פתוחה יותר מעשר שנים וברוך ה’ עברו דרכה מאות רבות של אנשים ונשים במגוון תחומים:

 בריאות הגוף בכלל ומחלות כרוניות בפרט, כמו: דלקות פרקים, יתר לחץ דם, סוכרת, עייפות, מחלות מעי כולל קרוהן וקוליטיס ועוד.

 צורך באיזון רגשי בכלל ומצבים ספציפיים כמו דיכאון, חרדה, OCD, בולימיה, חוסר אנרגיה ועוד.

 פיתוח האישיות, תוך כדי גילוי כוחות הנפש הייחודיים, דפוסי מחשבה מגבילים, שינוי במציאת מקום עבודה ועוד.

 יצירת מערכות יחסים מתוך נוכחות אישית – ללמוד להיות נוכח בלי להיות נשלט.ת ולא משתלט.ת. להציב גבולות ולקבל גבולות של אחרים ועבודה עם זוגות במצבי קיצון על שיפור הזוגיות ועוד.

ליווי משפחות בתהליכי בריאות ושגשוג, מתוך העקרונות הנ”ל.

 

מתוך כל אלו, התגלתה גישה שלמה שהלכה והתפתחה תוך כדי עבודה, במהלך שנים ארוכות, מתוך מקורות רבים – קונבנציונאליים ואלטרנטיבים, מחקרים מדויקים וגישות הוליסטיות.

 

לאט ובהדרגתיות, גיליתי שסגנון העבודה שלי התכנס אל תוך דרך של אחדות הפכים:

דרך שמוצאת איך המתח בין שני קטבים מייצר חיים כמו בזרם חשמלי;

 שמייצרת הלימה בין הדרך ובין השגת מטרות;

 ומייצרת שלום בין האמת האובייקטית לבין האדם הסובייקטיבי – שהוא לחלוטין אמת רק מסוג שונה לגמרי…

 

העבודה עם הדואליות הזו, עם ההפכים הללו, מאפשרת לי לחקור את חלקי הנפש הסותרים של האדם, לארגן לו תפריט בריא – אבל כזה שלא מוציא לו את המיץ ואת הכיף. גם בתחום הנפש, סגנון עבודה כזה, מאפשר לייצר מערכות יחסים שבהם אפשר גם להיות הכי חשוב בעולם – וגם לגמרי חלק מ…

ובקצרה: לא לוותר על הקונפליקטים שיש באדם – ומתוכם לייצר מרחב עבודה חדש.

 

לא סתם אנו קוראים לעצמנו “מאפשרים”

זהו התרגום הקרוב ביותר שהצלחנו למצוא למושג facilitators בשפה האנגלית.

הfacilities הם כל התנאים – המִתקנים והסביבה התומכת (“פסיליטי”) הנדרשים לצורך ההתפתחות. לכן, במונח facilitators באנו לבטא, שאנו איננוּ “מַנחי קבוצות” במובן המוכר של המילה (שזהו התרגום המקובל למושג הזה באנגלית), אלא קיבלנו על עצמנו לגָלות את כל סביבת המרחב והתנאים הנזקקים לאדם המסויָם הזה, על מנת להיות “מי שהוא” ולא לפזול להיות כמו “מישהו”…

לכן, גם בדף הבית פה באתר, הדגשנו ש “בתהליך כֶּנֶה, הרבה פעמים נגלה, שלהיות ‘אני’, הוא חלק מרכזי בלהיות ‘בריא'”. זאת מפני, שלדעתנו יש צורך בתנאים ספציפיים כתנאי להתפתחות ושגשוג אותנטיים; ואגב – תנאים אלה תקֵפים לא רק לגבי הפרט, אלא גם לגבי חברה וציבור.

בסופו של דבר, ניסיון רב השנים בעבודה עם הפכים ועם התחדשות מתוך קונפליקטים פנימיים, יצרה מנגנון מסודר לבניית “מנהיגות מאפשרת”. משום כך, התהליכים הללו שאנו עושים, הם הרבה מעבֵר למעבַר לאורח חיים בריא: אנו בונים מנהיגות מאפשרת – כלומר כזו היוצרת בחירה מחודשת בכוחות הנפש שלי – ובעיקר בעצמי, במי שאני מתוך הבנה עמוקה יותר מהי הייחודיות שלי וכיצד להניע אותה הלאה.  

ומנהיגות מאפשרת היא יכולת המורכבת משני הפכים:

  • בונה יכולת להיות בודד בצמרת, הבוטחת בעולמה הפנימי ובעלת מסוגלות עצמאית מחד. אבל מאידך, יודעת לחלוטין להיות חלק מ…
  • אישיות, שהיא מושפעת ומשפיעה, אך לא שולטת על אחרים ואיננה נשלטת.
  • מנהיגות מאפשרת היא מנהיגות מחַבֶּרת, מקשיבה, שבה גם המנהיג מקבל את נקודות העיוורון האישיות שלו ויודע שהוא זקוק לאחרים כדי “לראות” שם.

צורת עבודה כזו, היודעת לעבוד עם הקונפליקטים בין כוחות הנפש השונים ולא להיבהל מהם – לא בלבד שהיא מקנָה לאדם ידע כיצד להחזיק הפכים בתוכו, אלא מפתחת אצלו הבָנה ומסוגלוּת כיצד לעבוד עם קונפליקטים הנוצָרים מתוך חיכוך עם הסביבה ועם חֶבְרָה השונָה ממנו.

את עקרונותיה של גישה זו, אני מנסה לפרוס במאמרים באתר זה (שדורשים עוד עבודה רבה…)

 

ברוך ה’ 😊 זוהי קליניקה שיש בה המון חיבורים לא שגרתיים – ויש לי ממנה המון אנקדוטות משמעותיות, שאני משתף בהם מידי פעם בקבוצות הוואטסאפ ובדף הפייסבוק

קליניקה, שיש בה המון הקשבה, המון רגעים של חיבור פשוט בין האדם המשתף לבֵיני – השותף, שאותם מטופלים ומטופלות נתנו בו אמון.

יש בה רגעים ‘רגילים’ ויש הרבה זמנים שהתחושה היא, שהִנה – ‘יד ה” נגעה בנו ונתנה לנו תשובות עמוקות וחדשות.

בתוך תהליך הליווי, אני נותן המון מעצמי, עד כמה שידי מגעת – ומי שעברו אצלי תהליכים, יודעים כמה אני זמין, מסור וקשוב; והמון קיבלתי מהיושבים מולי: המון חכמת חיים, המון איכויות אנושיות של אהבה, התמדה, בחירה בחיים ועוד.

גם אלו שאותם אני מלווה, חווים את השתדלותי שההדרכה תהיה אישית עד כמה שניתן. הדרכה זו, דורשת מהמלווה קשב רב ולא להיות שבוי בקונספציות ואג’נדות, אלא להתאים את כלי העבודה לאדם היושב מולי – ואכן, אני עובד עם מגוון רחב של כלים – ואולי זה נושא למאמר נוסף…

 

ועכשיו? אני גם כן חייב יותר שקט. גם אני סוגר (קצת) את הדלת, כדי לפנות זמן לגלוֹת דלת חדשה

בתקופה האחרונה, לקחתי יותר הפסקות לחשיבה מחדש.

אל דאגה, אני לא מפסיק ללוות תהליכים לצמיחה לבריאות, כי זה משהו שאני מאוד אוהב 😍 אפשר ליצור קשר – ואני עונה בשמחה

כמובן גם, שאני ממשיך לכתוב 🖊️ בקבוצות בוואטסאפ ובטלגרם – ואלו העוקבים אחרי בפייסבוק יוכלו להמשיך לקרוא חומרים נוספים שאני מעלה שם…

אבל כרגע זקוק ליותר זמן של הפוגה. מטופלים שלי, כמו הילדים שלי: אני הוגה בהם וליבי איתם, דורש בשלומם וטובתם, גם כשהם לא בקליניקה ולכן כדי לחשוב בצורה צלולה, אני מפנה יותר זמן לחשיבה והתפתחות אישיים…

זהו גם זמן של תודה גדולה לכל מי ומה שפגשתי בעשר שנים הללו.

מה כיוון החיפוש הלאה?

“בזמנים של מַעֲבָרִים מִתְעַבְּרִים דברים חדשים”, כך אני אומר ליעל בזמן האחרון

כל העולם כולו ועם ישראל בתוכו, עובר שינויים כבירים בתקופה האחרונה ויש לי הרבה לחלוק לגבי “החלטה לעשות שינוי”.

גם מכל מה שעברתי עם  מטופלים וגם מחוויותי שלי עכשיו – ואני משתף בהן בקבוצות הוואטסאפ (הרשמה ממש כאן) ובדף הפייסבוק.

 

כרגע אני בוחן כיוונים חדשים, בעיקר בשלשה אספקטים:

1. קידום מנהיגות במובן הכי פשוט של המילה:

הקליניקה נתנה לי את היכולת להעניק לאדם שמולי להנהיג את חייו מהמקום הפנימי, האישי.

בכל קבוצת אנשים שאנו נמצאים בה, מלבד פיתוח המנהיגות האישית, אנו חייבים לפתח גם את המנהיגות הכללית. זה תלוי זה בזה. כמו שכל פרט משפיע זה על זה, כך גם הפרטים משפיעים על המנהיגות והמנהיגות על הפרטים.

שנים אני עסוק במנהיגות אישית ועכשיו אני רוצה להעביר את זה הלאה. וכמו שעשיתי עם האדם הפרטי, כך לעשות גם בחברה:

לא העיקר הוא לזרז אנשים לבצע פעולה כל שהיא על ידי “הגברת מוטיבציה”, אלא לחקור את הקונפליקטים החבויים ולהצמיח מהם את הדרך שבה נמצא את הכוח הפנימי הקיים בקבוצה והפיכתו למנוע צמיחה.

2. קידום בריאות ובניית אקלים בריאות מתַכלל

קידום בריאות ובניית אקלים בריאותי הוליסטי (שלוקח בחשבון מרכיבים רבים יותר מאשר האוכל ופעילות גופנית, אלא גם קידום תחושת well-being, לכידות חברתית וסביבה בריאה) במקומות גדולים יותר ולא רק בעבודה של אחד על אחד.

לייצר סביבה תומכת שלא דורשת מהפרט שרוצה לחיות בריא ללכת כנגד הזרם, אלא לכוון את הזרם עצמו לכיוון הזה…

ואולי בסופו של דבר לגלות שהמערכות הממסדיות והגישות ההוליסטיות אינן צרות זו לזו, אלא דווקא מפרות זו את זו ❤️ זה גם כן חלק מיכולות ‘המנהיגות החדשה’, היודעת לכלול הפכים. כביכול עד היום הכנתי ארוחות שף בבית והיום אני רוצה לפתוח מסעדה…

איך זה יראה? אני עדיין משרטט את המסעדה הזו – ואתם מוזמנים להצטרף אלי למסע הזה. מי במעקב אחרי מה שאני עובר, מי בעצה ומי בשיתופי פעולה.

3. לדרוך כמה שיותר על המשבצת שאני קורא לה: “מגבירים חיים”.

מפגשים רבים שהיו לי עד היום עם אנשים, היו כאשר הסכין כבר היתה מונחת על צווארם – ואִילו בריאות, בצורה שבה אני תופס אותה – היא החיים עצמם: כוללת כל רצון, מחשבה, רגש ותא בגוף.

זו הנקודה, שבה אני רוצה לעשות בעצמי את הצעד, מהמשבצת של סיוע ‘למנוע’ מחלות או לטפל בהן, אל עבר משבצת חדשה של “הגברת חיים”.

כלומר? לעזור לאנשים לבנות בריאות גופנית ורגשית, עוד לפני שיש דיכאון, חרדה או מחלה גופנית, לפני שמאבדים את העבודה, או את חדוות היצירה.

לפתח תרבות של “בריאות שעושה חשק” לאנשים שאוהבים את החיים ולא רק “אוכל בריא לעצובים” כמו שצעקה לי פעם תלמידה באמצע שיעור תזונה 😊

***

אם יש לך רעיונות לשיתופי פעולה בשלושת הכיוונים האלה – אשמח. לדוגמה, חבְרות, גופים או אִרגונים (זה יכול להיות בתי ספר, רשות מקומית, חברות היי-טק או אחרות ועוד) שרוצים לפתח תרבות מנהיגות חדשה, או תרבות בריאות גופנית או חברתית, בגישה כוללת יותר המכוונת להגברת חיים ולא להגבלתם.

לא מחפש מיזמי מכירה, לא ג’וס פלאס ולא אפיליאייטס למיניהם.

אני מחפש כעת איך להרבות בריאות גופנית, אהבה ושלום בין אדם לעצמו ובין אדם לחברו בכל מעגלי החברה שלנו: משפחה, קהילה, רשות מקומית וארצית.

בדיוק כמו שעשיתי בהדגשת הנקודה של לקיחת אחריות ו”הגברת חיים” מול אנשים פרטיים, משפחות וקבוצות – כך במרחבים גדולים יותר וכלפי עתיד של שגשוג ולא רק החלמה או מניעה.

 

ולסיכום:

מחפש לעשות מעבר מ”טיפול נמרץ” ל”טיפול ממריץ” ומעבר מעיסוק באדם בלבד, לעיסוק במרחב ובמערכות שהוא חי…

 

באהבה גדולה, ציון

יש לכם שאלה? נשמח לענות

יש לכם שאלה בתחום הבריאות ואורח חיים בריא ?אתם מוזמנים לשלוח לנו דרך הטופס הבא ונשמח לחזור אליכם עם תשובות

השאר תגובה

פוסטים אחרונים